אמצעי בטיחות לרכבי הסעות

מדי יום מאות אלפי ילדים ובני נוער מגיעים למוסדות החינוך באמצעות רכבי הסעות כמו אוטובוסים, מיניבוסים ורכבי הסעות זעירים. על פי נתוני משרד החינוך, כחמישית מהילדים מגיעים לבתי הספר, לגנים ולשאר מוסדות החינוך ברכבי היסעים, לכן הוחלט במשרד התחבורה להוציא נהלים מחייבים לגבי הסעות ילדים ואמצעי בטיחות שחובה להתקין ברכבי ההסעות.

כך למשל, ועדה של משרד התחבורה שהוקמה בשנת 2005 קבעה כי יש להתקין ברכבי ההסעות אמצעים טכנולוגיים מתקדמים להגברת הבטיחות, וכשנה לאחר מכן נחקק חוק המחייב התקנת חגורות בטיחות בכל רכבי ההסעות המשמשים להסעת ילדים ובני נוער. כמו כן, החל מאפריל 2017 אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת תקנה המחייבת להתקין מערכת התרעה למניעת שכחת ילדים בכל רכבי ההסעות המשמשים להסעת ילדים.

נוהל מערכות בטיחות לרכבי הסעות

משרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך ומשרד האוצר, פועל להגברת הבטיחות ברכבי הסעות ילדים. לכן, אחת לתקופה משרד התחבורה מחליט על תקנות חדשות ומפרסם נהלים מחייבים להתקנת אמצעי בטיחות לרכבי הסעות. כך למשל, בכל רכבי ההסעות עד 3.5 טון חלה חובה להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים, חגורות בטיחות, כריות אוויר, מצלמת רוורס, מערכת לניטור מרחק מלפנים, מערכת בקרת סטייה מהנתיב, מערכת בלימה אוטומטית במקרה חירום ועוד.

כיום, חלה חובה על נהג ההסעות לוודא כי כל הילדים רתומים בחגורת בטיחות, לפני התחלת הנסיעה. אם מסיעים ילד בעל מגבלות ברכב הסעות, הרכב חייב להיות מצויד במעלון ובאבזור בטיחותי נוסף על מנת להבטיח את בטיחות הילדים ברכב.

מומלץ במיוחד לחברות הסעה לשכור את שירותיו של ממונה בטיחות בכדי להבטיח את תקינות המערכות ולוודא כי הכל עומד בתקן.

מדוע חשוב להתקין אמצעי בטיחות ברכבי הסעות ילדים?

ילדים רבים נפגעים מדי שנה בתאונות בדרכם למוסד החינוכי או בחזרה ממנו. לממשלה אין אפשרות לפקח על עשרות אלפי רכבי ההסעות בארץ, לכן המחוקק מתמקד בעיקר ברענון נהלים ותקנות. אמנם, רוב רכבי ההסעות החדשים מצוידים כיום במערכות טכנולוגיות חדשניות בתחומי בטיחות ונהיגה, אך רכבי הסעות ישנים יחסית אינם מצוידים במערכות חדשות, לכן חברת ההסעות אחראית על התקנת אמצעי בטיחות בהתאם לכללים המחייבים.

ארגון הבטיחות בטרם פועל רבות בנושא, לפני מספר שנים הארגון פרסם נייר עמדה בנושא, כמו כן הארגון מציג את הסכנות והתרחישים העלולים לגרום לפגיעה בילדים כאשר אלה עולים או יורדים מהרכב, למשל:

  • סכנת פגיעה בילדים בגלל קומתם הנמוכה, נהג ההסעות עלול לא לראות את הילד במראות ולפגוע בו בטעות.
  • ילדים רבים נופלים מהמדרגות של האוטובוס או מפתח היציאה במיניבוס בגלל המדרגות הגבוהות ועצירה לא נכונה של הנהג בתחנה.
  • ילדים עלולים להיפגע בתאונת דרכים כאשר הם חוצים את הכביש לאחר שירדו מרכב ההסעות.

אמצעי בטיחות מומלצים לרכבי הסעות

כדי להגביר את בטיחות רכבי ההסעות ובמטרה לשמור על הילדים מומלץ להתקין מצלמת רכב משוכללת, יש אפשרות להתקין ברכב מערכת בטיחות הכוללת מצלמת דרך משוכללת. כמו כן, חובה להתקין מערכות למניעת שכחת ילדים, מערכות להתרעה על סטייה מהנתיב, מערכת בלימה אוטומטית בחירום, מצלמת רוורס המונעת פגיעת בילדים העומדים מאחורי רכב ההסעות ועוד.

השארת תגובה